tiada apa yg istimewa melainkan demam yg dtg dan pergi tiba2..dtg tanpa diundang..pergi tanpa dihalau..berterusan sudah ahmpir 2 mnggu..selsema yg makin menampakkan taring.tambah2,karpet masjid berjuta2 habuk..lagi teruk bila lupa bawak sejadah sendiri dan terpaksa sujud atas karpet hingga akhirnya memenuhi rongga hidung dan balik rumah,mmg xdapat la nk diselamatkan..balik terawih,hujan dah berhenti..tp,ms nk keluar topup td,hujan yg turun terpaksa diredah juga..maka,kesannya adalah sepert skarg..selsema dan hidung tersumbat agak teruk..tmbah dgn insomnia dan perasaan bimbang yg bercampur baur..tp,masih mampu menaip..terukk....cukuplah...tdk mampu menahan empangan air mata T__T
Wednesday, August 3, 2011
Tuesday, August 2, 2011
sekitar KFCM dan elia putus tunang + Ramadhan yg tiba
ak dah lama xblog walker kat blog jejari runcing..sbb kalau x,hari2 g stalk..tp,nak tunggu banyak2 cerita baru nk go thru abis cerita dia..since dia lepas tunang,ak xfollow sgt cerita lepas tu sbb blog dia bnyk promosikan barang..ahaa..jgn la bgtahu kita bc blog sbb berminat dgn iklan2 tu melainkan hanya nak tahu kisah dia dan KFCM,kan,kan?..
2,3 days back then ak terbukak la page sape tah kat facebook..then dia punya post tajuk mcm ni 'elia vs dahlia teck'..then ak scroll down komen(gila stalker)..rupa2nya dahlia teck tu org kata seteru baru elia..pastu,i was like agak terkejut la..ak dgn berminatnya g la google pasal diorang ni..kat situ lah baru tahu dahlia ni jd org ke3 dalam hubungan KFCM ngn elia..tup2,2,3 hari lepas tu ak bc sah2 KFCM mntak putus tunang dgn elia..so,ak cari la sumber 2 yg boleh dipercayai..
ramai yg kutuk KFCM yg buat hal..org dah femes..lupa asal usul la..kacang lupakan kulit la..xingt org yg bersama time dia susah la..mcm2 la..
xkurang yg salahkan elia..ye la.cepat sgt me;atah..ad ke patut dia g post pasal dia marah2 ngn KFCMkat wall fb dia..KFCM tu public figure,bila awk post mcm tu,nmpk sgt la bnda tu tuju kat dia..n org cepat tangkap..org skang dah cerdik la..mgkn KFCM bengang ngn bnda tuh..
lepas tu mulalah KFCM buat kenyataan kat paper..lepas tu elia plk buat kenyataan..yg pasti,mest la saling membela diri dan saling salah menyalah kan..elia kata KFCM yg mula,xkasitaw nk putus,ad pempuan laen,player,bnyk la..
KFCM plk buat kenyataan balas ckp elia yg xpercaya dia,dia dah try call tp elia xnak angkat,dia xde pmpuan laen,dia bukan player,dan bnyk jgk..nak tahu,sila lah beli metro ye.sbb utusan dan berita harian xkeluarkan cerita2 mcm ni..politik memanjang..
bg ak lah kan,kes yg sama mcm Mawi n Ina dulu..bkn la nk sibuk tepi kain org..ak sendriri pun xtahu sape yg salah,sape yg start...mula2 ak rs alaa KFCM da naek nama,mula la buat perangai..adoii..lelaki,xblh ke duk diam n setia kat yg satu..walau sesibuk mana awak pun,jgn la sampai susahkan hati org lain..dah dia tu ramai gila org minat,pastu buatnya xkisah kat elia..konfem la si elia tu mengamuk..
elia plk,dah tahu KFCM tu ramai admire,tipu la kalau dia xrs insecure..insure abis beb..tu yg xsempat2 nk bantai KFCM n tergopoh2 ajak kawen.KFCM plk baru je bgtaw xnak komitmen plk dah sbb masih muda..amboih,dulu kemain la nk kawen...
entah la..yg ak tahu ak kesian kat elia..sbb ape?sbb yang mntak putusnya adalah KFCM..rs2 mcm penah rs je ape yg elia rs..ececeh..ak penah bertunang ke?memandai..sma rasa mksudnya mgkn diorang berselisih faham..dan elia pun mgkn keluarkan kenyataan tu sbb dia bengang..dan ak rs elia xde la niat smpai nk putus..mgkn dia just nak suruh KFCM selesaikan dgn pujuk dia at least..n ak rs dia pun xsangka KFCM ambik keputusan ni..konon nk jaga hati semua pihak..nk jg hati sape?dulu ms tunang,xde plk pk nk jg hati org yg admire dia..sptutnya hati elia dulu dia kena jaga..
td ak baru review blog dia lepas dia bertunang..dia sgt la hepi..sgt teruja utk wedding dia nnti..mjlis pertunangan pun dah grand..nampak la betapa dia dah ke arah bersedia utk jd isteri..
bapak sedih dowh bila kita just merajuk dgn niat n harapan org tu dtg pujuk je..hati perempuan bkn nya susah..2,3 ayat je diorang mmpu maafkan especially org yg dia syg..bkn kaw perlu dtg dr jauh semata2 nk pujuk.tp,last2 tgh2 kita sakit hati,tb2 keputusan lelaki senang je,xblh bersama da n ntk putus plk tuh..xke rs mcm Ya ALLAH,ujian ape ni..pempuan kalau mmg btul2 nk pustus dia xaakn merajuk nbg peluang..mmg dia cakap straight dia nk putus..tp,bila dia merajuk,mksudnya dia xnak putus,dia nak awk pujuk sikit je n bg keyakinan kat si perempuan yg awk msih syg..ape bengap selalu lelaki ingt putus blh selesaikan semua..penting kan diri..putus tu blh selesaikan mslh jiwa kaw sorg je,encik lelaki..sbb tu kdg2 org yg putus cinta dunia ni blh smpai putus nyawa kalau xde iman..sbb sangat sakit owwhh..sumpah sakit hati..kaw yg buat keputusan utk break mgkn rs sakit jgk tp sbb kaw yg buat keputusan,kaw xrs sakit mcm yg menerima n xsangka sungguh kaw nk break..
mgkn xde jodoh tu satu alasan yg sempurna tp,hakikatnya,sgt sakit..tercalar,terluka..tmbah semua org tahu kita dah kaple apatah lagi bertunang..mmg sakit tu xdapat nk dibayar dgn air mata seminggu..xdapat nk dibayar dgn guling2 atas katil smbil sapu air mata..
eceh,cakap mcm ad pengalaman..ad la sikit2..so,skang ni ak lebih kesian kan elia dr KFCM..tp,ak xsalahkan sape2..
mana lah tahu kan,jodoh diorg pnjang..ad ak dgr2 diorg cakap 'kalau ak jd KFCM xdenye ak nk ambik elia balik' dan ad jgk yg cakap 'kalau ak jd elia,xdenya ak nk terima balik KFCM tu dah buat ak mcm tuh;..korang xtahu weh...cinta n syg ni bkn blh pksa ..jawpan2 mcm tu xlaen xbukan,xnak terima dan menerima sbb ego..bg ak,manusia paling bermaruah dalam dunia nih adalah manusia yang boleh merendahkan ego dia utk kebahagiaan dia dan org lain..dan manusia yg paling bertamadun dalam dunia ni adalah manusia yg boleh menerima kemaafan org yg dia syg semata2 demi kebahagiaan dia n org lain..tp,ego,maruah tu subjektif..bergantung la kat org2 tu sendiri tempat mana diorang letak ego..tp,tu lah..xkemana pun kalau ego melampau2,last2 yg dikejar xdapat yg dikendong berciciran...alih2,kaw jgk sakit hati tgk org yg kaw syg dah terlepas..padahal kalau kaw usaha dulu,mgkn yg bahagia skrg adalah kaw dgn dia...
susah la nk cakap bila mslh syg n cintannn nih..org kata,mgkn Allah sediakan lebih baik utik kita..tp,xsedar ke Allah dah bg n tunjuk,kenapa xtry hargai..kenapa xcuba jd yg terbaik kalau tu blh bahagiakan diri kita..kdg2,ALLAh dah tunjukkan tu jodoh kaw..tp,bila kaw buat dekk n lalai,ad kemungkinan ALLAH tarik balik ape yg dia kasi..sama lah kesnya dgn keluraga,rezeki..bila Allah dah bg,tp,kita xtahu nka hargai..ad kemungkinan Allah akan tarik balik..percayalah..ak pun xreti nk cakap..tp,tu ak dgr dr org2 yg arif pasal agama ni...
pandai2 lah...
ahaaa..bulan Ramadhan dah hari ke3...ad yg dah terkantoi ke?yg ak tahu ad sorg makhluk sekeliling ak dah xblh puasa..hahahaa..agak bengang la dia sbb first2 tgh bersemangat nk puasa,ke bazar n terawih segala bagai,alih2 ABC plk (Allah Bagi Cuti)..plg kejap 8 hari..yg datang awal2 bulan ni,kemungkinan besar dia datang lagi hujung bulan..xblh smbhyg raya..'dia' datang bkn blh tahan2.bkn blh paksa2 suh blah cepta..nak xnak,abis jgk smnggu xpuasa.adoiii..ak plk,harap2 tahun ni puasa penuh+blh smbahyang raya lagi..teringat puasa terbaik ak tahun lepas..sungguh syahdu...semoga puasa kalini memberi seribu kebrkatan kepada kita...semoga Allah terima segala amalan kita d bulan puasa ni..ajal dan maut xkira waktu..kita xtahu samaada blh bertemu Ramadhan seterusnya..jd,bersyukur lah kita bertemu lagi dgn nya kalini..siapa tahu ini mgkn Ramadhan terakhir kita..rebut lah ganjaran yg Allah tawarkan di bulan ni..ibarat kata ustaz smlm 'manusia skang ni tawaran tesco,buy 1 free 1(ni ak tmbah) nmpak je..kalau ganjaran Allah nk bg satu mlm dalam bulan Ramadhan ni yg mengandungi pahala seribu bulan,xramai yg nk kejar'hehee..terkesan jgk sbnarnya..dan jgn lupa,kalau blh tunaikan sunat terawih ya..
p/s
1-:teringat kat mat yo..belum smpat terkenal,awek dia dah ajak kahwin..skang dah jd laki bini,xblh nk kate ape dah...
2-hargai la setiap hadiah yg Allah bg..samaad rezeki,hidup,kasih syg,juga org2 sekeliling..
3-rs sekejap tahun ni dah puasa kali ke2 lepas arwah maksdara pergi..cukup terkesan..hanya blh sedekahkan al-fatihah..
~salam ramadhan al-mubarak~
Thursday, July 28, 2011
MALAYSIA KALAH DENGAN BERGAYA
malam ni semua orang emo..mana xnya..lePas bkk puasa,terus naek jap n turun tgk bola...sape je kott xtgk bola mlm ni..contohnya abby haniz..dia mmg jarang tgk bola Malaysia..mcm biasalah ak,nedy,sue n otai kat depan tv..otai nk naek bas mlm ni pun mcm malas nk angkat bontot.
goallllllllllllllllllllll!!!!!!..gila bapak r stadium bergegar s well s bergegar umah ni...yeahh..harapan Malaysia cerah nk terus beraksi..ak tercari2 mana piya,mana mat yo..tp,xde..hmm,hampa...
tp,mmg frust rasa nk naek tdo bila pertahanan mmg xketat n gol kena bolos..mmg kaw2 frust ar..sm frust masa kelantan lawan terngganu dulu..berpesta arak la pemain2 singa..nmpak pun bnyk import...berpesta peluh dan air mata la peminat malaysia
tp,khairul fahmi mmg terbaik..tgk la cara dia tangkap n selamatkan bola..hairan apesal xturunkan dia masa kat singapore baruni...tp,td mmg malaysia xbnyk serang..bertahan pun tp last2 leka jgk bila sumbat first goal...
tp,ak bangga..ramai kot pemain import yg singapore ambik..tp,pemain Malaysia semua kecik2,sawo matang dan paling penting,Melayu habis..yeahh..Malaysia menang di hati ak.....Malaysia dah pndai cari pemain..bkn nk import xtentu pasal n berjuta-jutaan yg abis sbb nk import semata2...latih la yg ad...
p/s:tiba2 rindu daudsu =)
Wednesday, July 27, 2011
HARAPAN BESAR SEDUNIA
ape harapan paling besar kaw?ak punye harapan paling besar skang ni supaya mara dapat masukkan elaun ak sekali dgn2 elaun buku 1750 tuh..so,total nya 1750+654..wohaaa..xkisahla nk kata ak xreti bersyukur tamak haloba pun..yg penting ak mmg sengkek tahap xingt dh ni..10 rnggit dalam dompet plus 19 rnggit dalam BSN.nasib baek ad lauk ayam yg blh tahan 2hari lagi dalam peti ais plus nasib bek ak puasa so,xpyh kuar duit dan mkn skali shari mmg xmenjaminkan hidup ak sempurna sampai hujung bulan ni..tmbah2 bulan lagi satu dah start nk shopping baju raya..mgkn ak xwindow shopping utk ak kot tahun nie..sepasang kain buat baju yg dd narimie bg hadiah kat ak,sepasang lagi ibu ak kasi,cukup lah tu raya 2hari..nnti xraya pun ak blh beli utk diri sendiri..xde mslh sbb tiap2 bulan ak akan beli paling x 2 helai baju..so,xpayah nk membazir sgt lah kan raya ni..
Saturday, July 23, 2011
it is wat we called friendship...
bajet ah kan tajuk dalam Bi..tp,karangan dalam bm..puihhh..
kawan..sape dalam hidup xpernah ad kawan?xpyh nak tipu..kawan dan sahabat..ak xpenah la plk google beza maksud antara sahabat..yang ak tahu sahabat tu sinonim untuk kawan.kalau tatabahasa masa ak darjah2 dulu,soklan dia 'apekah sinonim untuk kawan'..ak jawab 'sahabat'..haa,rakan pun boleh..
ape fungsi rakan,sahabat,kawan dalam hidup kita?korang pk la sendiri..ak punya definisi lain..ak terbaca ad org kata kawan ni time senang je..yg bersama2 time susah tu panggil sahabat..wat d heck gila those crappy fact..abes tu,mana campak si 'rakan'?ak selalu baca orang post xpuas hati pasal kawan..xpuas hati pasal sahabat..kawan time suka je..time sedih xade...
ak teringin jgk nk buat statement cenggitu2 tu..statement yg nk tunjuk ak mmg xpuas hati kat sape2..tipu la ak xde terasa hati ape kan.contohnya ak teringin nk post 'si polan..ak xpuas hati sbb dia bla bla bla'..atau'si minah ni nak tunjuk baik padahal kaw buat kat ak bla bla bla'..nk lagi contoh 'kaw mengata ak.kaw pun sama je bla bla bla'..tp,ak terpikir alangkah sadisnya baca status2 macam tuh..alangkah xberfikir di luar kotaknya manusia sedemikian..ak nak kata kaw bukan sahabat yg baek sbb kaw xkongsi duka ak..tp,ak berbalik kepada diri..ak cerita ke kat kaw duka ak?so,mmg patut la kaw xkongsi..bkn salah kaw..ak nk kata kaw xkisah hal ak..tp,ak pun ad xkisah pasal kaw..so,bkn salah kaw xkisah pasal ak...
berfikir bnda2 tu buat tangan ak terus backspace bnda2 yg ak nk post yg macam ala2 luahan perasaan...org tahu kot kalau post tu kita sindir or tuju kat sape2...dulu ak ada la pernah post sumthng yg smpai bawak gaduh..sblum n selepas tu,ak xrs ak pernah..kalau xterlepas pandang la..just so u know..ak ok kalau ak emo,ak diam..kalau ak marah,mmg bnda tu btul2 dah getting on my nerves.
berpada2 la kalau nk post pun..kdg2 tu blh diterima..ni tiap kali terasa,post..ape kejadah...
owhh..sbnrnya ak bkn nk buat luahan perasaan,ak nak bercerita..it's all about friendshipp..persahabatn dalam hidup aku..cakap2 ngn mc anih balqis,tb terkeluar idea
ak mula kenal kawan ms start skolah menengah...nazirah,aiman,dayah,ezie...smpai la skarang...masih berhubung cuma kadang2 salah faham dan miscommunication berlaku...kemudia naek form 2 wani,awanis,yana...
wani,wanis,dayah
pastu hadir lagi fairuz,afzan,lily,nani,nolie,lisa,nana... penghibur hati sunyi ms form 5..berjuang dgn air mata utk spm..syakiron,hariz n bdk2 5 Ab yg xakan dilupakan sbb tu kenangan terakhir di SMKIP..dunia cinta hati ak smpai bila2..
5 Al-Bhiruni buddies
B...hariz ismal
pastu masuk matrik pinang..fida,king,ami dan sengkatan..mcm mana nk lupa,walaupun kejapdiorang ad makna tersendiri..my best roomates i ever have..ika,majid,nita..
ika,nita..majid,ang xde masa ni..hehe
fida..
king,ami,sanak...
masuk k.nerang..smpai skarang pun bersama..jd,syg sudah melekat...27 org nk sebut nama agak jenuh..tp,ABBY n NEDY sahabat terbaek..diorang melengkapi ak..walaupun berlainan rs,cerita,perangai..tp,tu la yg saling melengkapi..smpai skang..diorang racun,diorg lah penawar..sape kawan yg lebih paham ak kat sini melainkan korang
nahdiya aka nedy
abby haniz
pastu deedi narimie..jodoh tu ad kat mana2.bermula dgn hubungan yg xberapa baik tp kini,dia ad tempat yg sgt istimewa dalam hati..sempoi...peneman setia bila ak balik klantan..where wud i go kalau xde dia nnti..sobs3..
n skang ni kat RCMP..nedy n abby yg masih setia di sisi..sue jusoh merangkap teman serumah, sebilik,sekatil(katil queen ok),satu group dan kdg2 satu motor.mcm mana ak xsyg...n laen2 yg dekat dan sgt rapat..jaja,midah,tiqah,pinat,peka,mar, anax, dha, dyh dee,k.long..syu,awatif,angah,ezah,sya.bdk RCMPians yg mmg rock kaw3..bakal2 doktor yg skema,konfius,putus fius,otak gila..semua kat sini..so,wat else do i need..
dan tersangat penting dan berhargaaa...a big happy family..yg jd tulang belakang.. papa,ibu,k'ah,aida,ila,ghah,dd,kakak,ninie ..wat world wud be without any of u..my light,my sunshine...
my love,my life,n my soul
do u think im blessed with people around me?yesss...i do think sooo...no doubt...
kawan,datang dan pergi..stab behind ur back,talk behind ur back,it's a normal thing..kata lah macam2 belakang ak,ada ak kisah..?sbb ak bertanya kat diri ak,ak xpenah ke kata kat diorang..?so,xsalah la diorg pun nak mengata..sebenci mana,semarah mana,asalkan ad kenangan,kita xblh nk buang sahabat,kawan,rakan atau pape la korg pk..cuma masa yyg tentukan..yg blh heal prasaan tuh
bagi ak,xade istilah bila ada kawan baru,kawan lama dilupakan....tp,yg lama ttp ad,dan yg baru tetap setia..apa masalahnya..tanya diri sendiri..kawan2 lama berapa kali jumpa dalam setahun?sampai tak sepuluh kali?sedangkan kawan2 baru hari2 duk mengadap..kita berkawan la even dah lebih 10 tahun..tp,kalau dalam sepuluh tahun tu jumpa 2,3 kali,xde beza dgn yg baru kenal seminggu tp jumpa hari2..bukan orang lain yg perlu kekalkan friendship ni..kita sendiri..xpayah la nak terasa hati kalau diri sendri xmampu pun nk tunaikan tanggungkawab bersahabat..
kaw kawan la 20 tahun pun,tp kalau nk keluar ngan kita pun susah,lagi baik kita pentingkan dan menghargai kawan yg baru ak kenal setahun tp,selalu tinggalkan kerja laen kalau nk jumpa skali skala..kesungguhan tu yg penting...tp,perlu paham mereka ad kehidupan masing2 dan hal masing2..normal kalau xmampu jumpa.tp,jgn la terlau bnyk alasan smpai naek muak dan xpercaya..
semakin lama kita jauh,semakin renggang hubungan.tp,jgn risau dan jgn lah simpan lama2..yg lama ke yg baru,tetap dalam hati dan sentiasa di hati..cuma masa yg membezakan jarak dan dimensi..hati manusia,berbeza cita rasa..xsemua yg kita blh terima,org laen blh terima..dan xsemua apa yg kita buat,org laen mampu buat..so,give and take..
kenapa nak marah?kenapa nk kecik hati?tepuk dada tanya diri sendiri
kawan dan kekasih pula??it depends kat org tu sendiri..ak pernah ad kekasih dan kawan baek..tp,rs2 xpernah la kekasih ak terasa ngn ak sbb kawan ak dan xpernah ad la kawan ak terasa dgn ak sbb kekasih ak..ahaaa..kaw nk berkasih,pandai2 lah..nk berkawan pun,kena pandai jgk..kekasih perlu disayangi dan kawan perlu dikasihi..ak paling pantang bila ak terasa ak berebut tmbah2 dgn kekasih hanya sbb kaw xtau mcm mana nk jg antara kekasih ngn kawan.sbb ak pernah lalui n blh handle dgn baek so,buat la bnda sama utk ak..eh,bkn utk ak..ni ckp secara generaL..Kdg2,kita xperlu lebihkan hubungan yang paling istimewa..maksud ak,mgkn kekasih kita syg..of course la..tp,satu ak slalu ingt,kat sini kita hidup mcm ni..ape2 yg jadi,bkn kekasih yg akan berlari tp kawan yg akan pertama hulur tangan dan di sisi..so,pandai2 lah..
sahabat lama yg akan di hati utk diingati,terpahat di sanubari,meski kau diam sendiri
dan...
sahabat baru yang setia di sisi,penghibur dunia yg sepi,dan semakin disayangi..
kaw dan dia,baru dan lama,tiada beza..semua sama..ada tempat tersendiri di hati..cuma,kdg2 kamu yg terlepas pandang dan membuat penilaian sendiri tnpa menilai yg hakiki..
~sahabat,kawan,dan rakan..jauh di mata,tetap di hati,utk selalu diingati,utk selalu disayangi~
Wednesday, July 20, 2011
Mak..AKU NAK KAHWINN..
Sunday, June 19, 2011
balik lagi..
hmm,yeah..lagi seronok berada di bumi sendiri..balik lagi..tb2 termpak satu contest..saje nk nulis bdoh2..lps msk medical school,mmg dah berkarat tahap 14 bahasa yg dolu kala...sbb semua fakta..straight to d point...adehh..so,nk try tgk bahasa tu ad lagi x?lupa ke ak kan nk jd doktor yg berotak sains tp berjiwa sastera.
















