BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, November 9, 2012

cambodia day 1..

Excited sangat kalini nak pergi..flight pukul 6.45 pagi..aku dengan sue sampai kat lcct 4.30 pagi sebab kena ada kat sana 2jam sebelum terbang..check in tapi kitorg keluar balik sebab nk g breakfast and sembahyang subuh.aku dan sue breakfast kat marry brown sebab teringin nak makan nasi lemak dia..pukul 5 lebih kitorang g sembahyang subuh..dalam pukul 6 macam tu kitorang gerak nk masuk..

paling aku takkan lupa,masa kitorg lalu part imigresen tu,masa tu dalam pukul 6.10 pagi..tiba2 dengar diorang buat announcement 'this is the last call for miss Noorsuriati jusoh,miss nursyamimi mat rani and (sape sorang lagi) for the flight bla3 to phnom pehn'..aku punya la cuak lepas imegresen tu terus lari2 dengan beg kat belakang..sue kaki panjang ak kaki pendek tercungap2..mati la aku kalau terlepas flight..mati la..
sampai kat pintu masuk polis kat situ kata flight kitorang jalan terus dan belok kiri..kitorang lari2 lagi sampai tergolek2 maggi cup yang sue bawak..tapi dia sempat kutip..hahahha..

sampai hujung dunia,aku tanya mana flight ke phnom pehn dia kata salah flight dan dia suruh patah balik.lari la lagi aku dengan sue ni macam kena kejar anjing di pagi buta yang tak berapa indah.akhirnya jumpa jugak flight..hampir berbulan2 aku tak jogging membuat kan aku ingin pengsan sambil berharap aku diangkat naik oleh pramugara yang hensem iteww..malangnya tak pengsan pun.masa dh naik atas tu,kitorng aje dengan muka2 merah penat berlari pandang sesama sendiri dan entah kat mana lucunya,aku dan sue tergelak.yela,buat naek flight ni macam naik bas.masa kitorg duduk tu,pintu tutup dan dh bersedia nk berlepas..akhirnya,2jam perjalanan memang kitorang tdo mati..
Muka separuh nak meninggal lepas kejar flight =D

kitorang landing dalam pukul 7.30 pagi waktu sana..maknanya pukul 8.30 pagi waktu Malaysia..nampak dr.karim dah tnggu kat situ dan kitorang dibawak ke van yang sedia menanti..Mercedes benz wa cakap lu..tu la kali pertama kitorang jumpa tour guide kitorang,abg rony yang aku rasa masa first time tengok,macam menakutkan jugak..first time dia offer nak tolong angkat beg..oo,blh cakap melayu rupanya..

transport 2 minggu kat sana

First tempat yang kitorang pergi adalah kedutaan malaysia.kitorang jumpa en.khairin untuk inform kedatangan kitorang..banyak jugak la info2 yang kitorg dapat.dia pun suggest tempat2 yang kitorg blh pergi melawat..tu kemudian punya citer. Baru aku tahu rupa2 nya rakyat Malaysia ni amat pemurah.malaysia adalah negara yang bagi sumbangan paling besar kat sini dan baru aku sedar jugak lelaki pakai suit ni memang la hensem dan smart mcm en,kahirin tu/hee
en khairin yang hitam manis ittew

Malaysia Ambassy-

Kitorang pergi jumpa Haji kamaruddin,mufti kepada semua umat islam kat Cambodia ni....banyak jugak cerita pasal umat islam yang buat aku terkejut,sedih dan bersyukur jadi umat islam kat Malaysia..masa tu pukul 12 tengah hari.aku dengan sue dah kering tekak..maklumlah sejak insiden berlari tadi,kitorang xminum air pun..anak Haji.kamaruddin ni hidang kan air teh. Punya la aku excited sebab bau dia memang wangi..tapi,naik biru muka aku masa teguk air tu..pahit dan tawar nak meninggal!..tu la teh cambodia..seteguk je minum lepas tu aku letak tak sentuh sentuh dah..

Student agama di rumah haji kamruddin
Dr Karim & Haji Kamaruddin
Lunch haritu Dr.karim belanja weii..seronok sebab duit xkeluar.masa tu la kitorg berkealan dengan tour guide kitorang ni memandangkan akan bersama beliau selama lebih kurang 2 minggu. Rupa2nya dia
memang dari kecik tinggal kat Malaysia dan balik cambodia ni masa umur 25 tahun.sebab dia nak berdakwah untuk orang islam kat sini..rupanya2 dia ni orang2 tabligh..tapi tengok pakaian macam tak nampak lansung..dengan short bawah lutut dan tshirt lusuh biasa je..memang tak sangka..dush!sekali lagi,dnt judge book by its cover.masa ni En.wahid dengan haji Ghazali ada sekali..diorang la yang bertanggungjawab arrange tempat tingal segala nya kat sini..ibaratnya kitorang sampai,semua dah ada..restoran ni restoran orang islam.pekerja dia pandai cakap melayu..Tom yam dia sangat la sedap..

Lunch dengan haji ghazali dan En wahab..orang tengah kami di sana
that is suria and abg rony
Dalam pukul2,kitorang g princess clinic sebab nk ambik supply medicine untuk orang kampung nanti..lepas tu la aku n sue pergi check in hotel berdua sebab yang selebihnya seramai 10 orang lagi akan sampai petang..kitorg beli tiket flight awal pagi..nasib baik la tour guide kitorang ni blh cakap bahasa Cambodia (bahasa khmer)..kalau tak,naiya la aku dengan sue kat situ tak paham sepatah haram..

medication supply

dalam pukul 3.45 macam tu,aku,sue,dan dr.karim p jemput diorang kat airport..

Ketibaan yang berhormat..hehe

Yang berhormat lagi

bawak check in hotel n briefing sikit2 oleh dr karim...nama hotel tu adalah angkor golden mountain..

satu bilik 2 orang. dan sorang dapat satu katil queen size..aku,sue satu bilik,mar n peka satu bilik,pinat dgn jaja,k.dyh dgn nasuha,shera dgn zehan ,aida dgn wani.ad 3 bilik kat bawah dan 3 bilik lagi kat atas..

malam tu kitorang first time nye pergi makan..a.rony bawak kat restoran yg kitorg makan petang tadi.aku dengan sue gebang2 la cakap dr.karim belanja makan ptg tadi.diorang punya la harap dr belanja lagi.lepas makan,dr.karim bayar kat kaunter.bersinar muka semua orang sebelum dr.karim bagi balik bil kat shera n said 'u divide among yourself and pay me tomorrow'..terus semua orang terkedu..baru ingat dpt makan free lagi malam ni..hahaha

malaysia di mana2

aku,sue,mar,pinat,peka,jaja kena stock kan ubat2..kena packkan betul2.yang lain ada tugas masing2..woha!heaven gila tdo malam tu..kitorang dah bahagi tugas untuk aktiviti hari esok.kitorang tdo awal especially ak dengan sue sebab penat dari pagi..esok perjalanan akan start pukul 6.30 pagi waktu cambodia..

Stock Ubat

p/s:akan bersambung di hari ke2..aku nak tulis perjalanan kami disini as satu kenangan yang sangat manis..

click gambar utk besar kan